Logo BJB v ČR

Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha

Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval.  (Dt 5, 11)

Ti, kteří znají zpaměti Desatero, většinou třetí Boží přikázání znají v dřívějším překladu: „Nevezmeš jména Božího nadarmo.“ Je to překlad doslovnější, ale žel, svádí k představě, že porušení tohoto příkazu je pouze neuctivé a nadbytečné používání Božího jména. Toto Boží přikázání má však mnohem širší význam.

To, co vnímáme nejčastěji, je neuctivé používání Božího jména. Slyšíme to denně od mnoha křesťanů, i od ateistů. Zvolání Božího jména v úleku, v údivu, v ohrožení, ale nejčastěji jen tak ze zvyku, bez přemýšlení. Jak je to neuctivé a přímo bezbožné!

Jako velmi závažné porušení tohoto přikázání Izraelité vnímali používání Božího jména ke kouzlům. Pravděpodobně to byl prvotní význam tohoto přikázání, a proto je k němu připojeno vážné varování Božího trestu. Konkrétní případ takového zneužití se dovídáme z Bible: „Také někteří židovští zaříkávači, kteří cestovali od města k městu, pokusili se užívat ke svému zaklínání jména Pána Ježíše.“ (Sk 19,13) Jejich pokus byl nejen neúspěšný, ale také na něj tvrdě doplatili.

Poměrně častý způsob zneužití Božího jména bývá slovy: „Bůh mi řekl,“ „Ježíš mi ukázal,“ „Mám poselství Boží.“ Nepochybuji o tom, že k nám někdy opravdu takto Bůh mluví. Ale opravdu takto mluví ve všech případech, kdy to tímto způsobem člověk prohlašuje?

Další způsob zneužití Božího jména je jeho neupřímné používání. Ježíš varoval: „Ne každý, kdo mi říká Pane, Pane, vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích.“ (Mt 7,21) A co to nadměrné používání Božího jména, třeba i v modlitbě? Když Ježíš učil své učedníky modlitbě, začal modlitbu oslovením „Otče náš“ a dál již pokračuje osobním zájmenem. Nejednou však slyším modlitby, kde i v každé druhé větě je oslovení „Pane“ nebo „Ježíši“.

Pane Bože, nauč nás pravé úctě k tvému jménu, ale také k pochopení moci tvého jména.

Milan Kern (Blansko)