Logo BJB v ČR

Boží tresty a Boží milosrdenství

Já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivý, který s trestem navštěvuji vinu otců na synech i na třetí a čtvrté generaci těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům těch, kdo mě milují a zachovávají mé příkazy. (Dt 5, 9b-10; ČSP)

Slova „žárlivý Bůh“ nám asi zní velmi zvláštně, protože žárlivost u člověka bývá vnímaná spíše jako negativní vlastnost, nejednou bezdůvodná a komplikující vzájemný vztah v manželství. Ale psychologové také říkají, že pokud v manželství není člověk vůbec žárlivý, může to být z důvodu absolutní důvěry, nebo z důvodu lhostejnosti. Milujícímu člověku však není lhostejno, jaký vztah má k němu jeho partner.

Ani Pánu Bohu není lhostejno, jaký postoj k němu má člověk. Modloslužba je v Bibli velmi často nazývaná slovem „cizoložství“. Tak jako v manželství je nevěra cizoložstvím, tak i nevěrnost vůči Bohu je duchovním cizoložstvím. Hospodin, který vyvedl izraelský lid z Egypta, ochraňoval ho a zabezpečoval na cestě pouští, zjevil jim svou moc a slávu, chce, aby byl pro ně jediným Bohem, kterého budou uctívat a poslouchat.

Bůh varuje před nevěrností a před následky nevěry. Dějiny Izraele jsou plné svědectví o neposlušnosti a o následcích neposlušnosti Hospodinu. V knize Soudců často čteme: „Synové Izraele se dále dopouštěli toho, co je zlé v Hospodinových očích. Proto je Hospodin vydal do rukou ...“ Tyto Boží tresty trvaly desítky let a zasahovaly tak i další generaci.

Nemusíme jít do vzdálené minulosti, i dnes vidíme, jak se hřích i s jeho následky přenáší do další generace. Může se to zdát někomu od Boha příliš přísné, tresty až do třetího i čtvrtého pokolení? Pohleďme však na milostivého Boha, který činí milosrdenství tisícům těch, kteří ho milují. Na jedné straně jednotlivci nebo nanejvýš desítky trestaných lidí, na druhé straně tisíce okoušejících Boží milosrdenství. Ale bezbožník má možnost se vyhnout Božím trestům. V Bibli je psáno: „Kdyby se svévolník odvrátil ode všech svých hříchů, jichž se dopouštěl, a dbal by na všechna má nařízení a jednal podle práva a spravedlnosti, jistě bude žít, nezemře. Žádná jeho nevěrnost nebude připomínaná, bude žít pro svou spravedlnost, podle níž jednal.“ Ez (18,21-22)

Milan Kern (Blansko)