Toto praví Hospodin: Kvůli třem přestoupením Izraele, kvůli čtyřem, to neodvrátím, protože prodali spravedlivého za stříbro a nuzného za pár sandálů. Baží po tom, aby prach země byl na hlavě chudých, pokřivují cestu pokorných, syn i jeho otec chodí za nevěstkou, a tak znesvěcují mé svaté jméno. (Am 2,6-7)
Amos pokračuje ve zvěstování Božích soudů, ale s významným posunem. Už nemluví jen k okolním národům, ale obrací se také k vyvolenému lidu.
Judsko je káráno za to, že odmítlo Hospodinova pravidla a nedodržovalo jeho nařízení, nechalo se svést falešnými bohy. To je závažný hřích a rozsudek nad Judou je pro nás mementem, že je důležité zůstávat věrný Božímu slovu a nenechat se od něj odvrátit.
Obžaloba proti Izraeli je ještě podrobnější a přísnější. Bůh ho obviňuje ze sociální nespravedlnosti, z utiskování chudých a z odpírání spravedlnosti utlačovaným. Mocní zneužívají svého postavení na úkor slabších. Jsme stejně jako Izrael vinni tím, že zavíráme oči před utrpením druhých? Dáváme přednost pohodlí před spravedlností a soucitem? Hříchy Izraele nám slouží jako zrcadlo a vidíme, jak snadné je stát se samolibým a sebespokojeným.
Ámosovo poselství je varováním i nadějí. Přísně kárá hřích a jeho důsledky, a zároveň ukazuje cestu k záchraně prostřednictvím pokání a proměny. Boží touhou není odsoudit, ale napravit a obnovit. Zkoumejme svá srdce. Jsme zastánci Boží spravedlnosti, nebo jsme sešli z jeho cesty? Modleme se za sílu a odvahu žít zbožně a spravedlivě, milovat milosrdenství a pokorně chodit s naším Bohem.
Jarek Pleva (Děčín)