Vždyť oči Páně hledí na spravedlivé a jeho uši jsou otevřeny jejich prosbám, ale tvář Páně je proti těm, kteří činí zlo. (1Pt 3, 12)
Kvůli lepšímu porozumění Božím principům používá nyní Petr k vyjádření Pánova jednání antropomorfní metafory, ačkoliv Bůh je bytostí duchovní a nemá lidské tělo. „Polidštěné“ představy o Bohu jsou pro nás snadněji uchopitelné než třeba abstraktní filozofické pojmy. A o to právě Petrovi jde, abychom ve svém nitru hluboce prožili zjevenou duchovní pravdu. Vždyť si snadno dovedeme představit pronikavé oči, které posuzují, „nastražené“ uši, které chtějí slyšet i to poslední slůvko ze vzájemného rozhovoru a přísnou tvář vyjadřující odmítnutí. Tímto způsobem je nám zde jasně řečeno, že ne každá modlitba je vyslyšena. A k Bohu nemůže přistoupit nikdo, kdo se dopouští nepravostí a jehož životním programem je konání zla ať už v jakékoliv podobě.
Skutečně spravedlivým může být před Bohem jen ten člověk, který přijal ospravedlnění od Spasitele Pána Ježíše Krista. Děje se tak prostřednictvím víry v zástupnou oběť, kterou jednou provždy podstoupil Boží Syn, když za nás umřel na kříži. Když jsme z milosti Boží pro Kristovy zásluhy ospravedlněni, potom jsou pro nás a naše prosby otevřeny Hospodinovy „uši“. Nebeský Otec slyší modlitby svých dětí, které ho věrně následují podle jeho slova. Máme takto ohromné možnosti podílet se na Božích plánech, ovlivňovat dění v našich rodinách a utvářet budoucnost naší země. Zní to velkolepě. Nezanedbávejme výsadu předstupovat před „tvář“ Stvořitele a našeho Pána. Chvalme ho, prosme ho a děkujme mu i dnes.
Miroslav Čížek (Olomouc)