Avšak zpronevěřili se Bohu svých otců a smilnili s božstvy národů země, které Bůh před nimi vyhladil. Bůh Izraele tedy probudil ducha asyrského krále Púla, totiž ducha asyrského krále Tilgat-pilnesera; ten je dal přestěhovat… (1Pa 5,25-26)
Předchozí text popisuje vítězné boje izraelských pokolení, které bydlely v Zajordání. Tehdy v náročné situaci „úpěli v boji k Bohu a on jejich prosby přijal, protože v něho doufali“ (v. 20). Nyní však jejich duchovní situace byla úplně jiná, pisatel ji nazval „zpronevěra Bohu“.
Zpronevěra je vlastně porušení závazku, smlouvy a může být finanční, politická, manželská i náboženská. Smlouva, kterou se Izrael zavázal k Hospodinu, nebyla vynucena, byla dobrovolná, na základě poznání Hospodina jako jediného pravého Boha. Mnohé zkušenosti Izraele s Boží pomocí a s jeho zázraky toto poznání Hospodina potvrzovaly. Žel, po letech slavných zkušeností s mocným a jedinečným Bohem Izrael neodolal pokušení napodobovat náboženství pohanů.
Starý zákon takové odpadnutí Izraele od Boha velmi často nazývá smilstvem nebo cizoložstvím. Je to velmi výstižné pojmenování; Bůh si vyvolil Izrael jako svoji milovanou nevěstu, prokazoval ji svou lásku, ochranu, požehnání. Boží vztah k Izraeli je vyjádřen slovy: „Miloval jsem tě odvěkou láskou, proto jsem ti trpělivě prokazoval milosrdenství.“ (Jer 31,3) Hospodin si Izrael zamiloval a očekával od něj přilnutí, podobně jako milující muž očekává od své manželky oddanou lásku. Místo oddanosti se však Hospodin od Izraele dočkal duchovní zpronevěry.
V Novém zákoně jsou pouze dva výroky o cizoložství ve smyslu duchovním. V jednom případě Matouš zaznamenal Ježíšovu reakci na požadavek některých zákoníků a farizeů o znamení k potvrzení jeho mesiášství. Tehdy Ježíš řekl: „Pokolení zlé a cizoložné si hledá znamení“ (Mat 12,39). V druhém případě Jakub tímto výrazem označil křesťany s naprosto nekřesťanským jednáním: „Cizoložnice! Což nevíte, že přátelství se světem je nepřátelství s Bohem?“ (Jak 4,4) To znamená, že duchovním cizoložstvím není jen odpadnutí od Boha k nějakým jiným božstvům, ale duchovním cizoložstvím je také opuštění lásky k Bohu a zamilování si světského způsobu života.
Milan Kern (Blansko)