Rozjásej se, sijónská dcero, dcero jeruzalémská, propukni v hlahol! Hle, přichází k tobě tvůj král, spravedlivý a zachráněný, pokořený, jede na oslu, na oslátku, osličím mláděti. (Za 9,9)
Izrael do dnešních dnů čeká na Mesiáše - Hospodinova pomazaného, který jej zachrání. Mají s ním spojeno osvobození z područí pohanů.
Židé sice znají Zákon, ale z jeho dodržování nemohou získat spravedlnost. Nikdo není schopný všechno dodržet a nikdy se neprovinit. Musejí spoléhat na Boží milosrdenství, že to Pán Bůh nějak udělá. Boží skutek, cesta, kterou Bůh připravil, však není dodržování příkazů a zákazů Mojžíšova zákona. Je to pouze oběť za hříchy Božího Mesiáše.
Krátce předtím, než se jeho cesta naplnila, jel Ježíš z Olivové hory do chrámu, jak bylo předpověděno proroky. Vítali ho jako Požehnaného, který přichází ve jménu Pána. Celý národ ho však tenkrát nepřijal. Nakonec ho vydali římské vrchnosti a trvali na tom, aby byl ukřižován.
Odmítnutí Mesiáše jeho lidem však mělo pozitivní následek, že byla otevřena cesta pro nás ostatní, pro pohany.
„Jestliže tedy jejich selháním svět získal a jejich úpadek obohatil pohany, co teprve, až se všichni obrátí? Jestliže jejich zavržení znamenalo smíření světa s Bohem, co jiného bude znamenat jejich přijetí než vzkříšení mrtvých!“ (Ř 11,12.15)
Jan Němec (Cvikov)